Harc közben négyféle fizikai hatást gyakorolhatsz az ellenfélre. Kimozdíthatod, fájdalmat okozhatsz, sérülés vagy sokkot okozhatsz neki.A legegyszerűbb a mozgás, elhúzhatod vagy eltolhatod a másik felet, ezzel növelve vagy csökkentve a teret és a távolságot. Növelheted vagy csökkentheted vele a sérüléseket. A helynövelése vagy csökkentése. Közelharcban a mozgáshoz való helyteremtés különös fontosságú. Beletartozik a fogásokból való kiszabadulás, egy ütés előkészítése, a faltól padlótól való távolodás, a rendelkezésre álló eszközökkel a támadó mozgásterének leszűkítése. A távolság. Az önvédelem gyakori végcélja a támadásból való menekülés. Ha kibillented, elhúzod, eltolod a támadót elég helyett teremthetsz magadnak a meneküléshez. Különböző lefogássokkal mozgásképtelenné teheted az ellenfeledet, megfelelő egyensúly uralással megakadályozhatod a másik felet a hatékony támadások indításában. Hatékonyabbá teheted az ütéseidet, ha lekorlátozod az ellenfél mozgását vagy még inkább ha megfelelő időzítéssel az egyensúlyát úgy manipulálod, hogy az ütésed felé közeledjen. Ugyan így csökkentheted a feléd érkező ütések hatását, ha fenntartod az érintkezést az ütő végtaggal vagy megtámadod a végtag eredőjét. A támadások nagy része elpárolog, ha a kellő pillanatban kibillented a másik felett az egyensúlyi helyzetéből.

Önvédelem

Fájdalom. Ez egy fiziológiai és pszichológiai reakció egy ártalmas dologra. Három használati módja létezik az önvédelemben: tárgyalási alap, kiváltson egy előrelátható reakciót, blokkolja az ellenfelet a gondolkozásban. A harcművészetekben az ízületfeszítés egyfajta felszólítás a megadásra. A fájdalom tárgyalási eszközként használatához a támadónak értenie kell a szóbeli utasításainkat. Bizonyos fájdalmakhoz egyedi mozgásos reakció társul, mellyel előkészíthetünk további akciókat. A hirtelen éles fájdalom lefagyaszthatja az ellenfelet, mely kihasználható.

Az önvédelemben a fájdalom csak kiegészítés, nem lehet elsődleges alapja egyetlen technikának sem. Bizonyos emberek másképp reagálnak a fájdalomra. Az alkohol és drogfogyasztás szintúgy befolyásolhatja a hatékonyságát.

Sérülés. A fájdalom és a sérülés között néha vékony az átmenet, edzésen ezért körültekintőnek kell lenni ennek megértése során. Nem minden sérülés egyenértékű, egy törött orr fájdalmas, de nem akadályozz fizikailag a harc folytatásában. Néhányan egyszerűen eltekintenek a fájdalomtól és a vértől. Néhányan törött kézfejjel is megpróbálnak ütni, törött könyékkel vagy kificamodott vállal viszont ők sem.

Sokk. Tulajdonképpen rendszerleállás, legtöbbször a keringési vagy idegrendszer súlyos károsodásának hatására. Nem jelent feltétlenül halált, de eszméletvesztést sem minden esetben. Legegyszerűbben a fojtások alkalmazásával érhető el. A vérellátás elvágása mindenkin működik  függetlenül attól hogy alkoholos vagy kábítószeres hatás alatt áll-e.

Ajánlott Cikkek
Harcművészeti Alapelvek V. – Ma – Ai

Ma: távolság; Ai: összhang. A küzdő felek közti távolság különösen fontos a harcművészetekben. A megfelelő távolság megválasztása az egyik tényező, Tovább

SSTC Systema – Közelharc és Önvédelem szeminárium

SSTC Systema - Közelharc és Önvédelem szeminárium Programunkra a közelharc és önvédelem iránt érdeklődő férfiakat és nőket is várjuk. Instruktor: Tovább

Támadható Pontok az Emberi Testen

Mai bejegyzésünk egy magyar nyelven hiánypótló anyag, mely összefoglalja az emberi testen található számos sebezhető pontot és ismerteti annak hatásait. Tovább

Pin It on Pinterest

Share This