Gondolkodj gyorsan, gondolj a lábaidra, mozgasd a fejed, hajolj el, üss, ezeket a szavakat hallod a legtöbb full kontak küzdőtéren. Ha nyerni, akarsz, ezek kiváló tanácsok. A legtöbb harcművészet megköveteli az agytól, hogy pillanatnyi döntéseket hozzon, és reflexszerűen reagáljon a harcos túlélése érdekében. A Systema azonban nem olyan, mint a legtöbb harcművészet. 

A feszültség hatására gyorsan gondolkozol. Jobban mondva a saját feszültéged fel nem ismerésének következtében gyorsan kell gondolkodnod. A boxot gyakran ütések sorozatának gondolják, a tiszta ütésre való képesség pedig a győzelem kulcsa. De ez csak a történet egyik fele. A jó ökölvívás azt jelenti, hogy nem tudnak megütni, majd hatékony, reflexalapú ellentámadást tudsz intézni. A boxolónak látnia kell ellenfele akcióit, hogy reflektíven reagáljon az információkra és előkészítse a pontos ütéseit. 
Ez rendszerint gyors gondolkodást igényel. Nem feltétlenül a harc sebessége miatt – bár ez a legfontosabb tényező -, hanem a nyak és a test feszültsége miatt a boxolónak mozdítani kell a fejét (és a testét) az ütések elkerülésért, így az információ gyors pillanatképei jutnak el a szeméig. Ezen képek gyors feldolgozása szükséges a hatékony ellentámadáshoz.
Az ellenfelek és/vagy a fegyverek számat növelve, ezeknek a pillanatképeknek információ mennyisége csökken. Mivel az egyes akciók közti idő is csökken, így az adatok feldolgozására is kevesebb az idő. Az elmének rövidebb idő alatt több dologgal kell foglalkoznia – ami bizonyos fokú kényszeredett cselekvéshez és/vagy a boxoló kétségbe eséséhez vezet. A kétségbeesés, bármilyen formában is jelentkezik, ritkán vezet kreativitáshoz. Minél kevésbé kreatív a védelmed, annál inkább kiszámítható és feszültség alapú lesz. Ez megkönnyíti az ellenfelednek, hogy könnyeben olvassa a támadásaid, blokkjaid és ellentámadásaid.

A Systema hihetetlenül kreatív harcművészet – talán a legkreatívabb. A Systema képviselőinek nincs olyan technikája, amelyre vissza tudnának térni, inkább azokra az alapelvekre támaszkodnak, amelyek pillanatról-pillanatra vezetik őket a harcban, szó szerint létrehozva a művészetet, amikor kölcsönhatásba lépnek ellenfeleikkel.
E mesterek „művészek” a szó legszorosabb értelmében. Bárki, aki kreatív területen dolgozik, tudja, ha kreatívnak kell lenni, akkor nem tesz időzítőt az asztalra, majd nem próbál gongszóra kreatív lenni. A kreativitás lassú folyamat. Pihensz, sétálsz a parkban, elgondolkozol; megvizsgálod a különböző útvonalakat, hagyod a tudattalanod végigmenni ezen a folyamaton, végül megszületik a kreatív megoldás.

Hogyan érheted el ezt egy csata hevében? Hogyan lassíthatod le annyira az információ áramlást annyira, hogy kreatívan tudj dolgozni egy valódi harc sebességével?

A helyes légzés és mozgás a kulcsa ennek. Egy pillanatra vegyük szemügyre a lazaságot és a struktúrát. Ha a nyakad, a vállaid, a gerinced, a karjaid, a csípőd és a lábaid öntudatlanul feszesen tartod, a fejed (vagy a ‘kamerád’) minden mozgással gyorsan elrántod egyik helyzetből a másikba, arra kényszeríted, hogy pusztán pillanatfelvételeket készítsen. Most képzeld el, hogy a tested és a szemed egy filmes, stabilizátorral ellátott kamera egység. A szemed olyan, mint egy szabadon lebegő kamera a testeden, ami mozgatható és stabil szerkezet.  Ekkor – anélkül, hogy öntudatlan feszültségek akadályoznák – a fejed szabadon lebeg egy nyugodt test tetején, amely ösztönösen reagálhat. Most a szemek az agy és a test, képes érzékelni a teljes képet, a hasznos információk zavartalan áramlásában. Ez kellően lelassítja az információáramlást, így a harcot vagy a harcos cselekedeteit nem kell lelassítani. 
A lassú, állandó információáramlás lehetővé teszi az elme nyugodt és spontán maradjon. A test ezután találékony lehet védekezésében, mivel a helyzetben lévő szorongás csökken, és a tiszta, folyamatos információ jut a pszichébe. Az ösztönös, tudattalan információt már nem akadályozzák meg a „kétségbeesett”, reaktív gondolatok.
Az ilyen folyamatos munka megtanítja az elméd a lelassulásra, így még pillanatképek esetén is lelassul az egyén tudata, és több idő marad a kreativitásra.

A gyors gondolkodás határozott előnyt jelenthet a túlélés szempontjából. Az élet kulcsa a lassú gondolkodás megtanulása a harcban.

***

Martin Wheeler egy Systema Oktató, Vladimir Vasiliev tanítványa. Systemát oktat a 
21st Century Combat and Conditioning-ban a kaliforniai Beverly Hills-ben. 35 éves harcművészeti tapasztalatában számos stílust gyakorolt, 1998 -ban kezdett Systemával foglalkozni. Martin SWAT csapatokat és a Különleges Műveleti Egységek oktatásában is részt vesz.

Ajánlott Cikkek
Valóban Edzel? – Vladimir Vasiliev

Észrevetted már magadon a következőket? A partnered szemét módon dolgozik veled pl. egy laza ütésre keményen és fájdalmasan válaszol. Amiért Tovább

Systema földharc és hagyományos birkózás – Martin Wheeler

A Systema földharc rendszere és a hagyományos birkózás két külön terület. A küzdelem pont az amit a neve sugall, két Tovább

Az Önfeláldozás, mint a félelem ellensége – Val Riazanov

Az itt ismertetett paradigma az az alap, melyből minden képzésünk, edzésünk és motivációnk származik, ha teljesen önmegvalósított emberré akarunk válni Tovább

Pin It on Pinterest

Share This