Minden önvédelmi szituáció megoldásához 7 alapvető készség megértése és fejlesztése szükséges. Mi a Jujitsu – Önvédelem edzésein mindegyik összetevőt fejlesztjük számos módszert felhasználva ennek elérésére.

A 7 legfontosabb  összetevő:

Reakció idő
Minden közelharc stílusnak ez a legfontosabb része, ez a készség mentheti meg életünket egy veszélyes helyzetben. Nem elég gyorsabbnak lennünk a támadónál, villámgyorsan kitérnünk, az ellenfél mozgását is figyelembe kell vennünk és megfelelően reagálnunk az ő támadásaira . Ezt adott esetben úgy is megtehetjük megfelelő időzítéssel, hogy az ellenfelünk gyorsabb nálunk.

Ehhez viszont fontos megértenünk a reakció kialakulását. John Boyd ezt a folyamatot MTDCs huroknak nevezi.
M – Megfigyelés
T – Tájolás
D – Döntés
Cs – Cselekvés

Nézzünk egy szemléletes példát:
M: Látok egy közeledő öklöt
T: Mindjárt megütnek, cselekedni kellene
D: Védjem, kerüljem ki vagy maradjak egy helyben? Kikerülöm.
Cs: Kikerülés

Ebből az a tanulság következik, hogy a támadó negyedik lépése váltotta ki belőlem az én első lépésemet. A valóságban a reaktív mozdulatok, például blokkok ezért működnek ritkán. Az akció, legyőzi a reakciót. Nyilvánvaló, hogy a folyamatos védekezés előbb – utóbb a támadó győzelmét fogja kiváltani. Ezért egy képzésen meg kell tanulnunk, a megfelelő időzítéssel átvenni a kezdeményezést egy közelharci helyzetben. Edzéseinken számos fejlesztő gyakorlatot végzünk ezen hozzáállás elsajátításához.

Távolság
Japánban ezt az elvet MA – Ai-nak nevezik és rendkívül precíz, gyakorlatilag milliméter pontosra edzik az évek folyamán. A MA annyit jelent távolság, az AI -összhang. Ez elsősorban a küzdelemben alkalmazott eszközök határozzák meg. Lényege olyan távolságok felvétele, ahonnan az ellenfél nem tud hatékonyan, ránk nézve veszélyes támadást kivitelezni, miközben a saját támadásunkkal célt tudunk érni. A közelharcban fel kell ismerni mikor kell az ellenfél hatókörén kívül lenn és mikor belépni oda. Ehhez elengedhetetlen a precíz lábmunka felépítése, a megfelelő lépések mozgások gyakorlása és a 45 fok-ok kialakítása.

Technikák
Maga az alkalmazott technika, védések, támadások, blokkok, elvezetések, kitérések, feszítések, lefegyverzések, zárások összessége. Ezt gyakorlással és tanulással lehet fejleszteni, a legtöbb iskola ennek az összetevőnek a fejlesztésére koncentrálja az össze energiáját. Ennek oka, hogy ez a leglátványosabb összetevő, a tanuló azonnal látja, hogy fontos harci képességeket tanul.
Önvédelem

Sebesség
A közelharc megkerülhetetlen eleme a gyorsaság fejlesztése. A gyorsaságnak kontrolláltnak kell lennie, különben egyszerűen beleszaladunk az ellenfél, ütéseibe, vágásaiba, ami fegyveres támadás esetén gyakran végezetesé válhat. Meg kell tanulni a távolságok felosztását és az azok közti mozgások, váltások közti helyes gyorsaságot is.

Anatómia
Egy gyakorlatlan ellenfél céltalan támadásai a véletlen folytán is okozhatnak komoly stratégiai jelentőségű sérüléseket. Azonban, ha önvédelmet tanulunk elengedhetetlenné válik az alapvető anatómiai ismeretek elsajátítása. Egyszerűen, ha tudom, hogy milyen célpontot miért támadok, az milyen előnyökhöz juttat engem; milyen mértékű kárt okoz az ellenfelemnek, az hatalmas előnyhöz jutunk. Egyrészt időt és energiát takarítunk meg, hiszen a lehető legrövidebb módon zárjuk az összetűzést, így marad elegendő energiánk a menekülésre vagy a többi támadóra helyzettől függően. Másrészt, ha egy olyan helyzetben találjuk magunkat, ahol le kell szerelnünk a támadót, de nem szükséges komoly sérülést okoznunk, rengeteg jogi következménytől óvhatjuk meg magunkat.
Önvédelem

Pontosság
Ezt azt hiszem egyértelmű. Mit sem ér egy jó technika, megfelelő anatómiai ismeretekkel, ha éles szituációban egyszerűen nem tudjuk elég pontosan kivitelezni.

A támadás formája
Sokrétű támadással találkozhatunk. Fegyveres, vagy fegyvertelen támadó. A fegyverek különböző típusai. Egyetlen támadó vagy több támadó. El tudunk – e menekülni, vagy mellettünk van a család akit meg kell védenünk? Ez mind más szituáció, más védekezési stratégiát igényel.