Harc közben négyféle fizikai hatást gyakorolhatsz az ellenfélre. Kimozdíthatod, fájdalmat okozhatsz, sérülés vagy sokkot okozhatsz neki.A legegyszerűbb a mozgás, elhúzhatod vagy eltolhatod a másik felet, ezzel növelve vagy csökkentve a teret és a távolságot. Növelheted vagy csökkentheted vele a sérüléseket. A helynövelése vagy csökkentése. Közelharcban a mozgáshoz való helyteremtés különös fontosságú. Beletartozik a fogásokból való kiszabadulás, egy ütés előkészítése, a faltól padlótól való távolodás, a rendelkezésre álló eszközökkel a támadó mozgásterének leszűkítése. A távolság. Az önvédelem gyakori végcélja a támadásból való menekülés. Ha kibillented, elhúzod, eltolod a támadót elég helyett teremthetsz magadnak a meneküléshez. Különböző lefogássokkal mozgásképtelenné teheted az ellenfeledet, megfelelő egyensúly uralással megakadályozhatod a másik felet a hatékony támadások indításában. Hatékonyabbá teheted az ütéseidet, ha lekorlátozod az ellenfél mozgását vagy még inkább ha megfelelő időzítéssel az egyensúlyát úgy manipulálod, hogy az ütésed felé közeledjen. Ugyan így csökkentheted a feléd érkező ütések hatását, ha fenntartod az érintkezést az ütő végtaggal vagy megtámadod a végtag eredőjét. A támadások nagy része elpárolog, ha a kellő pillanatban kibillented a másik felett az egyensúlyi helyzetéből.

Önvédelem

Fájdalom. Ez egy fiziológiai és pszichológiai reakció egy ártalmas dologra. Három használati módja létezik az önvédelemben: tárgyalási alap, kiváltson egy előrelátható reakciót, blokkolja az ellenfelet a gondolkozásban. A harcművészetekben az ízületfeszítés egyfajta felszólítás a megadásra. A fájdalom tárgyalási eszközként használatához a támadónak értenie kell a szóbeli utasításainkat. Bizonyos fájdalmakhoz egyedi mozgásos reakció társul, mellyel előkészíthetünk további akciókat. A hirtelen éles fájdalom lefagyaszthatja az ellenfelet, mely kihasználható.

Az önvédelemben a fájdalom csak kiegészítés, nem lehet elsődleges alapja egyetlen technikának sem. Bizonyos emberek másképp reagálnak a fájdalomra. Az alkohol és drogfogyasztás szintúgy befolyásolhatja a hatékonyságát.

Sérülés. A fájdalom és a sérülés között néha vékony az átmenet, edzésen ezért körültekintőnek kell lenni ennek megértése során. Nem minden sérülés egyenértékű, egy törött orr fájdalmas, de nem akadályozz fizikailag a harc folytatásában. Néhányan egyszerűen eltekintenek a fájdalomtól és a vértől. Néhányan törött kézfejjel is megpróbálnak ütni, törött könyékkel vagy kificamodott vállal viszont ők sem.

Sokk. Tulajdonképpen rendszerleállás, legtöbbször a keringési vagy idegrendszer súlyos károsodásának hatására. Nem jelent feltétlenül halált, de eszméletvesztést sem minden esetben. Legegyszerűbben a fojtások alkalmazásával érhető el. A vérellátás elvágása mindenkin működik  függetlenül attól hogy alkoholos vagy kábítószeres hatás alatt áll-e.