A zen buddhizmus a 12.- 13. században szerzett teret magának a japán kultúrában. Mivel a zen irányzat jóval gyakorlatiasabb a többi buddhista irányában, így gyorsan elterjedt a szamurájok között. Ez az időszak egybeesik a bushik (harcos osztály) hatalomra kerülésével Japánban. A zen belső békére és a jelen pillanat folyamatos megélésére törekvése segített a harc okozta lelki folyamatok kiegyensúlyozásában. A szamurájok életét leginkább a bushido “harcos útja” szellemisége határozta meg. A bushido és a buddhizmus kölcsönösen hatott egymásra.

bushido

A bushido-ban 5 buddhista alapelve jelenik meg:

  • Az érzelmek elcsendesítése
  • Az elkerülhetetlen nyugodt beteljesítése
  • Önuralom az élet minden eseményével szemben
  • A halálnak az életnél közvetlenebb kutatása
  • “Tiszta szegénység” (Taisen Deshimaru)

A bushidora japán ősi vallása a sintoizmus is erős hatást fejtett ki. Amit nem talált meg a buddhizmusban, azt a sintoizmusból merítette. Ebből ered az ősök kiemelt tisztelete, mely az egyik legfontosabb elvárás volt a szamurájokkal szemben. Úgy tartották aki a szüleivel szemben nem tud megfelelően viselkedni, az a hűbérurát sem fogja kellő odaadással szolgálni.

Konfucius elvei egyfajta megerősítésként hatottak, a japán nép erkölcsi viszonylatrendszerére. Higgadt, jóindulatú, világiasan bölcs erkölcsi és politikai elvei népszerűvé váltak a szamuráj osztály körében.

A bushido éltre hívott 7 erényt melyet a harcosoknak követnie kellett. Ezek a becsület, a bátorság, az együttérzés, az igazmondás, az előzékenység, a dicsőség és a hűség.

bushido

Gi – Igazságosság

Légy teljesen őszinte az emberekkel folytatott kapcsolataidban. Higgy az igazságosságban, nem másokéban, hanem sajátodéban. Egy igaz szamuráj számára nincsenek szürke foltok az őszinteség kérdésében. Csakis az igaz/jó vagy a hamis/rossz létezik.

Yu – Bátorság

Emelkedj ki a cselekvőképtelen emberek tömegéből! Elbújni, mint a teknőc a páncéljába, nem élet. A szamurájnak hősiesen bátornak kell lennie. Ez nagyon kockázatos, veszélyes. Ez az élet teljes, csodálatos kiélése. A hősiesen bátor nem a vak. Intelligens és erős. A félelmedet váltsa fel a tisztelet és az óvatosság.

Jin – Együttérzés

Az intenzív edzésnek köszönhetően a szamuráj gyorssá és erősség válik. Nem olyan, mint más emberek. Olyan erővel rendelkezik, amelyet a Jó érdekében kell használnia. Könyörületes Mindig segít a bajtársainak. Ha nincs lehetősége a segítségnyújtásra, megy, és keres egyet.

Makoto – Igazmondás

Ha egy szamuráj azt mondta, hogy megtesz valamit, akkor az úgy is volt. Senki sem tudta megakadályozni abban, hogy megtegye, amit mondott. Nem kell a szavát adnia, nem kell megígérnie. Már a szavak kimondása is elindította a cselekvést. A beszéd és a cselekvés ugyanazt jelenti.

Rei – Előzékenység

A szamurájnak nincs oka a kegyetlenkedésre. Nincs szükségük az erejük fitogtatására. A szamuráj még az ellenségeivel is udvarias. Enélkül a kifelé irányuló tisztelet nélkül nem vagyunk mások, csak állatok. A szamurájt a csatában nemcsak az ereje miatt tisztelik, hanem amiatt is, ahogy más emberekkel bánik. A szamuráj igaz belső ereje csak a nehéz időkben mutatkozik meg.

Meiyo – Becsület

Az igaz szamuráj becsületességének csak egyetlen bírája van; és ez önmaga. A döntések, amelyeket meghozol, és ahogyan azokat azt véghezviszed, meghatározzák azt, hogy ki vagy valójában. Nem bújhatsz el önmagad elől.

Chugi – Hüség

A szamuráj számára ha valamilyen „dolgot” megtett vagy mondott, azt jelenti, hogy tudja, ez a „dolog” a birtokában van. Felelős érte, és minden következményéért. A szamuráj fokozottan hűséges azokhoz, akiket rábíztak. Azokhoz, akikért felelős, mindig és nagyon hűséges.